انتخاب اولین رهبر سیاه پوست در اروپا /  متولد زامبیا ، نخست وزیر ولز بریتانیا

"وان گثینگ" در زامبیا از پدری ولزی و مادری زامبیایی به دنیا آمد.

شهروند بریتانیایی - زامبیایی ، نخست وزیر ولز می شود.

به گزارش عصرایران، "وان گثینگ" Vaughan Gething اولین رهبر سیاه پوست در تاریخ ولز و اروپاست.
 "وان  گثینگ" در انتخابات اخیر حزب کارگر ولز (حزب حاکم) به مقام رهبری حزب رسید. چون حزب کارگر ولز، قدرت را در ولز در دست دارد رئیس حزب به صورت خودکار به مقام نخست وزیری می رسد.

بریتانیا ( پادشاهی متحد بریتانیای بزرگ و ایرلند شمالی) متشکل از انگلیس، اسکاتلند ، ایرلند شمالی و ولز است.
کابینه سراسری مستقر در لندن، مسوولیت اداره همزمان انگلیس و بریتانیا را برعهده دارد. در 3 کشور نیمه مستقل اسکاتلند، ایرلندشمالی و ولز، دولت / کابینه منطقه ای  و پارلمان منطقه ای مسوولیت امور داخلی مثل پلیس، دادگستری، بهداشت و درمان، آموزش، حمل و نقل و اقتصاد داخلی را برعهده دارند.

در بریتانیا به رئیس دولت کابینه سراسری در لندن ، "نخست وزیر" و به رئیس دولت کابینه در اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز، "وزیر اول" گفته می شود تا از یکدیگر تفکیک شوند.


"وان گثینگ" Vaughan Gething  نخست وزیر جدید ولز می شود

اقتصاد کلان، ارتش، مرزبانی و سیاست خارجی در اختیار دولت مرکزی و کابینه سراسری است.
ولز سه میلیون نفر جمعیت و زبان رسمی آن دو زبان انگلیسی و ولزی است.

گثینگ (50 ساله)، وکیل سابق، وزیر بهداشت سابق و وزیر اقتصاد فعلی در دولت کابینه ولز، روز چهارشنبه آینده رسما" جانشین نخست وزیر مستعفی مارک دریکفورد (69 ساله) خواهد شد. او در پایان سال گذشته، پس از 5 سال رهبری حزب کارگر و نخست وزیری دولت ولز، قصد خود را برای کناره گیری اعلام کرد.

حزب کارگر در بیانیه ای اعلام کرد دریکفورد در 19 مارس (سه شنبه آینده) رسماً از سمت نخست وزیری دولت ولز استعفا می دهد. قرار است پارلمان ولز در 20 مارس (چهارشنبه آینده) گثینگ را به عنوان نخست وزیر جدید انتخاب کند.

"وان گثینگ" Vaughan Gething  نخست وزیر جدید ولز می شود

"وان گثینگ" Vaughan Gething که در کشور زامبیا ( جنوب آفریقا) از پدری ولزی و مادری زامبیایی به دنیا آمد، پس از پیروزی در کسب رهبری حزب کارگر ولز گفت: امروز، ما یک صفحه در کتاب تاریخ کشورمان را ورق می زنیم... نه تنها به این دلیل که من افتخار تبدیل شدن به اولین رهبر سیاه پوست در یک کشور اروپایی را به دست می آورم بلکه به این دلیل که نسل جدید به طرز چشمگیری تغییر کرده است.

با این پیروزی جدید، صفحه توییتری رسمی "بریتانیا به زبان عربی" نوشت: فرزندان مهاجران و اقلیت‌های قومی در بریتانیا سمت های بالای کشور را در دست گرفتند. نخست وزیر بریتانیا، ریشی سوناک هندی الاصل، نخست وزیر اسکاتلند، حمزه  یوسف پاکستانی الاصل و در نهایت نخست وزیر ولز، وان گثینگ، آفریقایی - زامبیایی تبار. 
شهردار لندن هم "صادق خان" شهروند بریتانیایی - پاکستانی است.

ساختمان دولت / کابینه ولز در شهر کاردیف (بریتانیا)

ساختمان دولت / کابینه ولز در شهر کاردیف

رهبر حزب کارگر بریتانیا هم به "وان  گثینگ" رهبر جدید حزب کارگر ولز انتخاب او را تبریک گفت.
در پارلمان بریتانیا (مستقر در لندن) حزب کارگر بریتانیا در اقلیت و مخالف است و کابینه سراسری و نخست وزیری در دست حزب محافظه کار است.
در مقابل، در ولز، حزب کارگر ولز اکثریت پارلمان را در اختیار خود دارد و کابینه را تشکیل داده است.

" کایر استارمر"رهبر حزب کارگر بریتانیا با تبریک به "وان گثینگ"  گفت انتصاب او به عنوان نخست وزیر ولز و اولین رهبر سیاه پوست در بریتانیا، لحظه ای تاریخی خواهد بود که پیشرفت و ارزش هایی را که ولز مدرن از آن برخوردار است، نشان می دهد.

استارمر در بیانیه‌ای گفت: از طرف کل حزب کارگر بریتانیا، ما مشتاقانه منتظر همکاری با وان در این فصل جدید هستیم تا ولز دولت‌های کارگری را در سراسر بریتانیا تشکیل دهد.

پرچم بریتانیا (بالاتر) و پرچم ولز

پرچم بریتانیا (بالاتر) و پرچم ولز

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا (رهبر حزب محافظه کار) نیز پیروزی "وان گثینگ"  را تبریک و در شبکه های اجتماعی گفت که مشتاقانه منتظر همکاری با وی با روحیه سازنده است.

وان گثینگ به عنوان رهبر جدید حزب کارگر ولز در رای گیری درون حزبی توانست 51.7 درصد از آرا را در برابر جرمی مایلز وزیر آموزش به دست آورد.

یکی از دلایل کم بودن درصد آرای گثینگ، نتیجه گزارش تحقیقی بی بی سی بود که نشان داد او به تازگی 200 هزار پوند (234 هزار یورو) کمک مالی از شرکت بازیافت آتلانتیک دریافت کرده بود. در سال 2016، گثینگ از سازمان محیط زیست دولتی درخواست کرده بود محدودیت های این شرکت را کاهش دهد.

گثینگ هرگونه ارتباط با این پرونده را تکذیب و تأکید کرد که این کمک ها مطابق با قوانین پارلمان ولز است.

 

ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا - هندی الاصل

ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا

حمزه یوسف نخست وزیر اسکاتلند ، هندی الاصل - همسرش نیز فلسطینی - بریتانیایی است

حمزه یوسف نخست وزیر اسکاتلند

صادق خان شهردار لندن - پاکستانی الاصل

صادق خان شهردار لندن - پاکستانی الاصل

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان